5 צפייה בגלריה
אילת
אילת
אילת. לתיירים יש אופציות זולות יותר ולא פחות טובות
(צילום: shutterstock)
בשעה שבעולם יש צמיחה גדולה בתיירות אחרי הקורונה, בישראל יש אמנם התאוששות בחצי השנה האחרונה, אבל עדיין לא חזרנו לרמות שלפני. במחצית הראשונה של 2023 נכנסו לישראל 1.97 מיליון תיירים (שהוציאו כאן כ-11.7 מיליארד שקל), לעומת 2.26 מיליון בתקופה המקבילה בשנת השיא, 2019. זוהי ירידה של 13%. בחודש יוני השנה נרשמו 322.9 אלף כניסות תיירים, לעומת 244.5 אלף ביוני 2022, וזו עלייה של 32%, אבל לעומת 365.1 אלף תיירים ביוני 2019 – וזוהי ירידה של 12%.
בענף אומרים שקצב ההתאוששות הנמוך יחסית קשור בגורמים שונים, כולל פיגועי הטרור וחסימות הדרכים כתוצאה מפעולות המחאה, אבל הסיבה העיקרית היא יוקר המחיה ויוקר הלינה בארץ. "על פי הפורום הכלכלי העולמי ישראל היא המדינה היקרה ביותר בעולם לתיירים", אומר יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל. "הפורום מיקם אותנו במקום ה-117 מתוך 117 מדינות שנבחנו. בשל כך תיירים רבים בוחרים ללון ולנפוש מחוץ לישראל, ובפרט בשטחי הרשות הפלסטינית, ירדן ומצרים. ואכן, אנחנו עדים לתנופת בנייה של מלונות ותשתיות תיירות במדינות האלה, כך שניתן להעריך שהתופעה תלך ותגבר בשנים הקרובות. מהעבר השני של ים המלח, בירדן, התייר משלם הרבה פחות, אז למה שיתאמץ לשים את כספו בארץ הקודש? אובדן ההכנסות לישראל כתוצאה מכך יהיה גבוה, ועשוי לגרום לענף התיירות נזק שיהיה קשה עד כדי בלתי אפשרי לתקן".
עד כמה יותר יקר כאן? מבדיקה שעשינו, הפערים במחירי חופשות דומות בארץ ובחו"ל יכולים להגיע גם לאלפי אחוזים.

אילת יקרה פי 10

קחו למשל זוג תיירים בריטי שמחפש באתר בוקינג חופשה באילת, עיר הים והנופש. ב-6-4 באוגוסט (2 לילות) הם יצטרכו לשלם, על בסיס לינה וארוחת בוקר במלון רויאל ביץ' באילת, כ-5,600 שקל לזוג (1,370 אירו). אבל אותו זוג יכול לבחור גם בשארם א-שייח, חצי שעת טיסה דרומית מאילת, ושם במלון המפנק וירג'יניה שארם ריזורט & אקווה פארק, 4 כוכבים על בסיס הכל כלול, אותו זוג ישלם 136 אירו בלבד עבור אותם תאריכים בסוף שבוע. פער של כ-1,000% או פי 10 אם תרצו. בהתחשב בעלות הנמוכה של טיסות לואו-קוסט מלונדון לשארם, מובן לגמרי למה התיירים יעדיפו את שארם.
ועוד אפשרות, צפונית יותר אבל לא רחוקה מאיתנו, בכרתים: שני לילות באותם תאריכים באוגוסט יעלו במלון La Mer Resort & Spa - מלון 5 כוכבים יוקרתי ומפנק 754 אירו. אילת במקרה הזה יקרה ב-80%. ובקיצור: אפשר לבלות שבוע הכל כלול בשארם בשליש המחיר של שני לילות באילת; ושבוע הכל כלול בכרתים במחצית המחיר של שני לילות באילת.

לא רואים את טוסקנה ממטר

ונעבור לגליל, לחופשה ירוקה ושקטה בין נופים מרהיבים וכנרת נהדרת וגם אתרים קדושים לנצרות. תייר שירצה חופשה של 7 לילות בצימר בצפון בתחילת אוגוסט, ישלם החל מ-1,180 אירו לזוג (כ-4,800 שקל) – ועד כפול מזה. תיירים שירצו רק סוף שבוע מפנק (2 לילות) בגליל, או בכרמל, בתחילת אוגוסט, ישלמו באחוזת יערות הכרמל, על בסיס לינה וחצי פנסיון, 1,060 אירו לזוג, כלומר כ-4,300 שקל. במלון מצפה הימים בראש פינה זה יעלה להם 909 אירו לזוג, שהם כ-3,700 שקל. ובאחד מהצימרים בגולן או בראש פינה – בין 337 אירו ל-500 אירו ואף יותר (מחירים לדוגמה: בוטיק אל רום — 337 אירו, בית בגליל – 974 אירו, נוף ליער – 758 אירו, הבקתה של רומי – 323 אירו, בקתה בנוף – 532 אירו).
אז למה לתיירים לבחור בגליל ולא לנסוע לטוסקנה? באתר בוקינג מצאנו השבוע סוף שבוע בטוסקנה בתחילת אוגוסט ב-340 אירו לזוג, במנזר מדהים מהמאה ה-13 שהפכו אותו למלון בוטיק עם 13 חדרים: Convento San Bartolomeo. כן, יערות הכרמל יקר ב-300%.
חופשה ל-7 לילות בין 30 ביולי ל-6 באוגוסט על בסיס לינה וארוחת בוקר תעלה לכם במקום המהמם הזה בטוסקנה 1,137 אירו - כמו 2 לילות בצימר בינוני בארץ. תגידו השתגענו?
5 צפייה בגלריה
טוסקנה
טוסקנה
טוסקנה - יפה שם וגם פחות יקר
(צילום: אסף קוזין)

ים המלח? תבחרו צד

ומה עם ים המלח? להתמרח בבוץ, לצוף עם עיתון ופלסטיק על האף ולשאוף את אדי הברום המרגיעים? בבוקינג מצאנו השבוע שני לילות באוגוסט במלון נבו מבית ישרוטל, 5 כוכבים (5-3 באוגוסט, חמישי עד שבת), על בסיס לינה וארוחת בוקר – ב-571 אירו (2,336 שקל). דילגנו לצד השני של ים המלח, אל מלונות בחוף הירדני, ומצאנו ב-Hilton Dead Sea Resort & Spa, מלון 5 כוכבים בסוואימה, בצפון הימה, שני לילות באותם תאריכים על בסיס לינה וארוחת בוקר, ב-408 אירו (1,672 שקל לזוג) - הצד שלנו יקר ב-40%. ב-Mövenpick Resort & Spa Dead Sea, גם הוא 5 כוכבים, מצאנו דיל דומה ב-1,417 שקל לזוג.
5 צפייה בגלריה
ים המלח מלונות
ים המלח מלונות
ים המלח - הצד הירדני זול יותר ומפנק לא פחות
(צילום: shutterstock)

חופשה עירונית? לונדון זולה יותר

תיירים רבים אוהבים גם את תל אביב, העיר בלי הפסקה עם הים וחיי התרבות והלילה התוססים. כמה יעלה להם לבלות חופשה בעיר? בחרנו במלון קרלטון, 5 כוכבים אבל מהזולים יחסית. 2 לילות (חמישי עד שבת) בתחילת אוגוסט על בסיס לינה וארוחת בוקר יעלו 901 אירו לזוג, שהם כ-3,680 שקל. במלון קמפינסקי למשל זה כבר יעלה הרבה יותר - 1,439 אירו לזוג (כ-5,900 שקל).
וכמה יעלה להם בברצלונה, לעומת זאת? ב-Ohla Eixample, מלון 5 כוכבים, מצאנו בבוקינג 2 לילות (5-3 באוגוסט), כולל ארוחת בוקר – ב-600 אירו לזוג. בלונדון מצאנו ב-One Hundred Shoreditch, מלון 5 כוכבים, 2 לילות עם ארוחת בוקר באותם תאריכים – ב-576 אירו לזוג. אז תל אביב או לונדון (או ברצלונה)?
5 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
תל אביב - אחת הערים היקרות בעולם
(צילום: shutterstock)

"הממשלה לא מטפלת"

לא רק המחירים גבוהים, יש גם ירידה באיכות השירות לתיירים. "בכל הסקרים שעורך משרד התיירות, רמת שביעות הרצון של התיירים מהתמורה עבור הכסף מדורגת במקום גרוע", מציין יוסי פתאל, ומפנה אצבע מאשימה לממשלה: "אין שום תוכניות לשנים הבאות בכל הקשור לקליטת תיירים ולתיירות פנים. הממשלה לא מעודדת תיירות פנים".
פתאל מזכיר נייר עמדה שפרסם המכון למחקרי ביטחון לאומי בישראל (INSS) בשנת 2019, ובו קבע כי "היקף התיירות לישראל הוא הישג שיש לפתחו בשל חשיבותו המדינית, החברתית והכלכלית". עוד אומר פתאל, כי בעוד שתעשיית התיירות בעולם נמצאת בצמיחה מתמדת ואמורה להכפיל את היקפה ב-20 השנים הבאות, בישראל אין תוכנית אב לתחום. רמת המחירים הגבוהה היא תולדה של העובדה הזאת, בצירוף בירוקרטיה מתישה שמעמידה קשיים בפני יזמים. בניית בית מלון בישראל לוקחת כעשר שנים, וקצב בניית התשתיות התיירותיות, יחסית להתפתחות הביקושים, נמוך מאוד. היעדר ההיצע, בשילוב ביקושים גוברים, מביאים להתייקרות מצד אחד ולירידה ברמת השירות מצד שני, מסביר פתאל.
"תרומתם של התיירים המבקרים בישראל לתדמיתה ומעמדה של ישראל בעולם יקר ושווה יותר מכל פעילויות יחסי הציבור שעושה הממשלה", הוא אומר. "אבל משרד התיירות קם מחדש עם בחירת כל ממשלה חדשה. גורלו של הענף תלוי בבחירת השר. למרבה המזל השר הנוכחי (חיים כץ), וגם קודמו (יואל רזבוזוב), בחרו במשרד הזה, ומעמדם הפוליטי הוא הערובה היחידה לפעילות הענף".
5 צפייה בגלריה
תיירות בים המלח
תיירות בים המלח
תיירות בים המלח
(צילום: Shutterstock)

"שכר המינימום גבוה פי 17 מאשר במצרים"

עו"ד ניר קפלן, סמנכ"ל רגולציה בהתאחדות המלונות, אמר ל-ynet כי "בסיס ההשוואה בין מחירי המלונות בישראל למדינות השכנות איננו נכון עקב העלויות הגבוהות של תפעול עסקים ומלונות בישראל לעומת שכנינו. כמו העובדה ששכר המינימום פה גבוה פי 17 מאשר במצרים, פי ארבע מירדן ופי שתיים מאשר ביוון, למשל, ואצלנו כבר מזמן לא משלמים שכר מינימום.
"ההשוואה גם מתעלמת מעלויות רגולציה ייחודיות לישראל שאינן קיימות בשום מדינה אחרת בעולם כמו אבטחה, כשרות, מצילים ובניית הצללה מעל שטח פני מי הבריכות. העלויות בישראל קיצוניות גם ביחס למדינות מערביות, כמו למשל עלויות הארנונה במלונות שהן בארץ חסרות תקדים ביחס למשק, ביחס למדינות אגן הים התיכון וגם בהשוואה למדינות מערביות.
"כך גם עלויות התמלוגים בגין השמעת מוזיקה שבישראל יקרות בממוצע פי שבע מאשר במלונות במערב או דרישות ייחודיות של משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה ואפילו עלויות השפכים בגלל מחזור המים בישראל. נזכיר למשל שאצל שכנינו יש בעיה לשתות מי ברז בגלל הזרמת שפכים".
עידן מועלם, מנכ"ל החברה הממשלתית לתיירות, אמר ל-ynet בשבוע שעבר: "אם רוצים להילחם ביוקר המחיה ולעודד תחרות בתחום התיירות, חייבים לקדם בנייה של מלונות חדשים, במיוחד באילת. ברגע שתהיה יותר תחרות, בעלי המלונות יהיו חייבים להוריד מחירים. יש לנו בארץ בעיה של חסמים בירוקרטיים בעולם התכנון, שמעכבים התקדמות בקצב שהיינו רוצים. בנוסף, הממשלה נדרשת לתקצב באופן רחב יותר את תשתיות התיירות, ולשים הרבה יותר דגש על תחזוקת אתרי התיירות. השר החדש, חיים כץ, שילש את תקציב פיתוח התשתיות, מה שגורם לי אופטימיות, לצד האתגרים שעומדים לפנינו".